Voorpagina Politiek Economie Samenleving Media Wetenschap Opinie Cultuur contact
Auteur Egbert Doest
Onderwijs in Zuidoost, deel 1
De resultaten over de periode 2009-2010 van de Amsterdamse basisscholen zijn op
9 december 2010 gepresenteerd. Daaruit blijkt dat de kwaliteit van een groot aantal Amsterdamse basisscholen al jarenlang slecht scoord. De stad telde in 2008 42 zwakke tot zeer zwakke basisscholen. Inmiddels is dat aantal geslonken naar 23. http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/1070664/2010/12/09/Basisscholen-Amsterdam-presteren-stuk-beter.dhtml
Bij bestudering van de cijfers blijkt dat Amsterdam Zuidoost in mindere mate gebruikt maakt van de voorziening voor rugzakleerlingen.
Tabel 1
Stadsdeel |
Aantal scholen |
Aantal rugzakleer-lingen |
Gemiddeld per school |
Aantal Zwakke scholen |
Aantal zeer zwakke scholen |
Leerlingen aantal |
Centrum |
12 |
92 |
7,66 |
0 |
0 |
4.100 |
West |
33 |
113 |
3,42 |
2 |
0 |
8.136 |
Nieuw West |
36 |
135 |
3,75 |
1 |
0 |
11.863 |
Zuid |
35 |
158 |
4,51 |
0 |
1 |
9.012 |
Zuidoost |
29 |
54 |
1,86 |
7 |
1 |
7.734 |
Oost |
34 |
148 |
4,35 |
4 |
0 |
9.441 |
Noord |
28 |
110 |
3.93 |
4 |
1 |
7.558 |
Amsterdam |
207 |
810 |
3,91 |
18 |
3 |
57.844 |
Ik krijg de indruk dat Amsterdam Zuidoost in onvoldoende mate de middelen inzet die door het Rijk worden beschikbaar gesteld.
Leerlinggebonden financiering (lgf), ook wel ‘rugzak’, is extra geld dat een school krijgt voor leerlingen met een handicap, ziekte, ernstige gedragsstoornis of psychische problemen.
Het geld van de rugzak gebruikt de reguliere school om het onderwijs op school mogelijk te maken voor de leerling met extra ondersteuningsbehoefte. Bijvoorbeeld door extra begeleiding van de leerkracht en de leerling, of ander lesmateriaal zodat leerlingen met een handicap zoveel mogelijk binnen het reguliere onderwijstraject kunnen blijven.
Het niet adequaat gebruik maken van de middelen betekent dat de school in voortdurende staat van disfunctioneren is/komt. De leerkrachten beschikken niet altijd over de vaardigheden om met rugzakleerlingen om te gaan. Het volledig richten op lesgeven door de leerkrachten komt in gedrang.
De directie en bestuur van scholen dienen over de juiste competenties te beschikken/ontwikkelen om dit proces ten goede te keren voor zowel de kinderen als de leerkrachten.
Amsterdam Zuidoost is het centrum van verhitte discussies over Zwarte en Witte scholen en wegzakkende kwaliteit van de scholen. Het is dan ook niet te bevatten dat de redenering kan zijn dat er in Amsterdam Zuidoost minder rugzakleerlingen zouden zijn dan in de omringende stadsdelen.
Als de cijfers in bovenstaande tabel 1 realiteit zijn, dan is dit een goede zaak. Mocht dit niet de realiteit zijn voor Amsterdam Zuidoost, dan is dit een kwalijke zaak. Er is dan onrecht gedaan aan de kinderen en leerkrachten in Amsterdam Zuidoost.
Voor de juiste beeldvorming zou het goed zijn nu te onderzoeken of de scholen in Amsterdam Zuidoost optimaal gebruik maken van de middelen die het Rijk beschikbaar stelt voor rugzakleerlingen.